Gör som Microsofts VD, inför empati i företagskulturen
Uppdaterat: 17 sep. 2019
När Satya Nadella blev VD för Microsoft 2014 gav han ett exemplar av boken Nonviolent Communication ett språk för livet av Marshall Rosenberg till alla i ledningsgruppen. För han ville förändra kulturen i toppledningen från fientlig och "backstabbing" till mer empatisk. Han ville skapa en kultur där man var mer kapabel att sätta sig in i kundens och varandras perspektiv, för hur skulle man annars klara av att utveckla företaget framåt?
Jag gissar att Satya Nadella ville ge något "görbart" till styrelsen, för det räcker inte att säga att nu ska vi bli bättre på att lyssna eller kommunicera om man inte får hjälp att göra det rent konkret.
Hur en kultur blir norm
Tänk dig att du byter jobb och på den nya arbetsplatsen är kulturen en annan än du är van vid, då man gör saker annorlunda. Troligen kommer du gå igenom några faser innan du integrerat dig på ditt nya jobb. Här en förenklad lista över hur det skulle kunna gå till:
Första utmaningen: Att integrera värderingarna i dig själv.
Får du hjälp att förstå "varför" du ska göra på ett visst sätt, du kanske får en kollega som mentor tills du blivit en del av kulturen. På företag där man inte medvetet vårdar sin kultur skapas det lätt subgrupper speciellt om man anställer flera personer samtidigt. En subgrupp kan ha med sig andra värderingar och blir lite som ett virus i det nya företagets kultur.
Andra utmaningen: När du integrerat värderingarna i dig själv är nästa steg att lära sig att agera med värderingen som roder. Att ord och handling säger samma sak. Det här kan vara en jobbig fas, då man vet vad man värdesätter men man har inte lärt sig att "leva" värderingen, utan skapar mest troligt förvirring och frustration genom att vara motsägelsefull i sitt sätt att prata och agera.
Tredje utmaningen: Som en följd av att du integrerat både värderingar och beteenden kommer du lättare kunna skapa produkter och tjänster med en annan trovärdighet.
Trovärdigheten kommer från att individernas och organisationen in och utsida sitter ihop på ett integrerat sätt.
Lätt att se utifrån
När jag genomför personalutbildningar kan jag dela in det i två olika typer av uppdrag, lite enligt listan ovan. Det är rätt tydligt för mig om uppdraget handlar om att introducera samtal om värderingar eller om det handlar om att lära sig leva de värderingar man redan har integrerat.
Hur ser det ut där du jobbar?
Är utmaningen att prata om värderingar eller är det att lära sig bete sig i linje med värderingarna ni har?
Här kan du läsa hela artikeln från Business Insider från 8 oct 2018 om Satya Nadella.
Comentários