När du vill att kommunikationen ska fungera bättre på jobbet
Vi har sedan 1992 hjälpt företag och organisationer skapa klimat där öppenhet och nyfikenhet råder för att det skapar välmående och inovation inför morgondagens utmaningar.
En av utmaningarna är oftast det svåra samtalen, eller mer konkret att man behöver kunna prata om två saker samtidigt.
Exempelvis:
Hållbarhet och lönsamhet
Frihet och ansvar
Rättigheter och skyldigheter
Utbildningar/workshops
Kommunikationsträning är det vanligaste uppdraget vi har.
Vi utgår från att Nonviolnet Communication modellen (NVC) anpassat till det sammanhang ni har på arbetsplatsen.
NVC modellens hjälper oss att kunna prata:
-
sakligt om saker som vi uppskattar eller som vi vill förändra.
-
hantera känslor på ett konstruktivt och ansvarstagande sätt.
-
Förstå mer om motivation och hur vi kan prata om vad som får oss att ticka.
-
Driva saker framåt så det som vi pratar om blir gjort.
Oftast är det alla eller några av punkterna ovan som man vill fokusera på för att bättre kunna bidra till verksamheten.
Fördelen med en kommunikationsmodell på arbetsplatsen är att man får en struktur som man kan öva på och ta stöd av för att hantera och underlätta det vardagliga utmaningarna.
Stöd för att hantera utmaningar
Har du som chef/ansvarig situationer där du inte ser en väg framåt eller att du vill lösa problem på ett mer hållbart sätt?
Bolla och få råd/perspektiv av en kommunikations expert.
Det vanligaste utmaningen är att vi har en "antingen eller" metod för att lösa ett problem som kräver en "både och" metod.
Problem som vi kallar dilemman där det finns minst två intressen som behöver balanseras kräver att vi ser mer samband
Medling/konflikthantering
Om du/ni önskar ta hjälp av oss ser det ofta ut på följande sätt:
Alla parter behöver delta frivilligt, de ska vilja ha hjälp att hantera situationen.
Medlingen med oss som tredje part där vi kartlägger alla parters behov, perspektiv och önskemål i ett försök att hitta en lösning.
Vår roll är att underlätta samtalet, Vi har som uppgift att hjälpa alla parter att både uttrycka sig och bli hörda så att parterna kan återskapa sambete, tillit och arbeta tillsammans mot en bättre lösning på sakfrågan.